|                                            
				     Priča
                    o Zenti
                     
                      Nema
                                              broda u crnogorskom podmorju koji toliko
                                              raspaljuje maštu ronilaca, kao što je
                                              austrougarska krstarica Zenta. 
                                          Nepristupačna zbog prilično nepoznate
                                          lokacije, velike dubine i otvorenog mora
                                          godinama je ostajala skrivena od
                                          radoznalih ronilačkih očiju. San
                                          ekstremnije ronilačke populacije je
                                          uspeo da ostvari tim RK ¨Triton¨. Sa
                                          obzirom na složenost poduhvata svaki
                                          čan ekipe imao je svoj specifični
                                          zadatak. Članovi tima su: 
                                            
                    
				      
                      
                        | 
                             Živojin
                                        Stojankić  -PADI instruktor zadužen za
                                        opremu i navigaciju
                                          
                                               
                                        
                            Aleksandar
                            Ljustina  -PADI instruktor zadužen za
                                        kameru i rasvetu 
                            
                            
                            
                            Vlatko Taleski  -PADI divemaster zadužen
                                        za duboke zarone i logistiku
                                        
                             
                            
                            
                            
                            Mirko Bevenja  -PADI divemaster zadužen
                                        za duboke zarone i deco proračune
                                        
                             
                            
                            
                            
                            Uros Filipovic  -PADI divemaster zadužen
                                        za obezbedjenje i podršku
                                        
                             
                            
                            
                            
                            Tanja Novakovic  -Padi rescue diver zadužena
                                        za obezbedjenje i podršku.
                             
                          | 
                          | 
                       
                     
                                        
                      
Bez skromnosti - poduhvat za istoriju
                       
                       
                      Puno
                                        je glasina i prepričavanja kružilo o
                                        čuvenoj austrougarskoj krstarici Zenta.
                                        U ronilačkim krugovima poverljivo se šaputalo
                                        o pojedinim pokušajima i eventualnim
                                        zaronima na ovaj brod. Ekipa ronilačkog
                                        kluba ¨Triton¨ možda nije prva koja
                                        je ikada zaronila na ovoj lokaciji, ali
                                        je nesumljivo jedina do sada
                                        dokumentovano dokazala svoj poduhvat.
                                        Dakle, ovo je prvi put da je Zenta
                                        snimljena video kamerom. 
                                        
                       
                      
                       
                      Skok
                    u istoriju 
                    Napravljena
                                        u brodogradilištu Pula, Zenta je
                                        porinuta u more 18.08.1897. godine. Ova
                                        krstarica je jedan od tri broda iz
                                        istoimene klase krstarica, u kojoj su još
                                        bili i brodovi Aspern  i Sigetvar.
                                        Posadu su činila 312 mornara i oficira
                                        (prema nekim podacima čak 350), dužina
                                        broda je bila 96.8m, širina 11.7m, gaz
                                        4.4m, a deplasman 2543 tone. Pogonsku
                                        snagu je obezbeđivalo 8 parnih kotlova,
                                        2 vertikalne triplex mašine (8560 ks),
                                        2 propelera i dva jarbola sa 585.8
                                        kvadata jedara. Sa ovakvim pogonom
                                        razvijala je brzinu od 21.8 čvorova.
                                        
                     
                    Zenta
                                        je imala oklopljen komandni most, palubu
                                        i topove. Naoružanje su  činila 8
                                        topova kalibra 12cm marke Škoda, 8
                                        lakih topova kalibra 4.7 marke Škoda, 2
                                        brzometne puške kalibra 4.7 marke
                                        Hotcckis, 2 mitaljeza istog kalibra i
                                        marke i 2 torpedne cevi kalibra 45cm
                                        marke Hotcckis.
                                        
                     
                    Blokada
                                        južnog dela jadranske obale je bila, početkom
                                        I Svetskog rata od izuzetnog značaja za
                                        Austro-Ugarsku, jer su tim putem preko
                                        Crne Gore saveznici, a pre svega
                                        Francuska, dopremali ratni materijal
                                        namenjen Srbiji. U tom trenutku značaj
                                        Boke Kotorske kao luke, je bio mnogo veći
                                        od ostale dve važne luke, Pule i Šibenika.
                                        Za blokadu su određene dve lake
                                        krstarice, tri razarača i četiri
                                        torpedna broda, sa naredbom da
                                        neprekidno po jedan brod od svake vrste
                                        bude u plovidbi. Zenta je bila jedan od
                                        tih brodova. U rano jutro,
                                        16.08.1914.godine isplovljavaju iz Tivta
                                        laka krstarica Zenta i razarač Ulan, a
                                        dva sata kasnije i ratni brod Monarch u
                                        pratnji dva razarača. Oko osam sati,
                                        razarač Ulan koji je bio ispred Zente,
                                        primećuje na jugu, u pravcu Otrantskih
                                        vrata obrise neprijateljskih brodova.
                                        Bile su to oklopne engleske krstarice
                                        tipa Inflexible, pod komandom
                                        admiralaTroubridgea. Monarch, koji se u
                                        to vreme nalazio oko pet milja od obale
                                        između rtova Volujice i Mendra, takođe
                                        primećuje oblake dima ali sa
                                        severozapada. Bila je to francuska
                                        eskadra sa bojnim brodovima tipa Danton,
                                        oklopnim krstaricama i flotom torpednih
                                        brodova, ukupno oko sedamnaest jedinica
                                        pod komandom admirala Lapeyrerea. Monarh
                                        se odmah okrenuo i uputio prema Boki, da
                                        bi se zaustavio na oko milju ispred rta
                                        Oštro i potpomogao obalnu bateriju u
                                        slučaju da se francuska flota suviše
                                        približi. To je trebalo da bude i zaštita
                                        povlačenja Zente i Ulana, kojima je
                                        naređeno da se odmah vrate. Po prijemu
                                        ove naredbe Ulan je najvećom brzinom
                                        krenuo ka Boki, sa nadom da će se
                                        probiti pre nego što neprijatelj
                                        zatvori odstupnicu. S druge strane,
                                        Zenta koja je građena još davne
                                        1897.godine, nije svojim zastarelim mašinama
                                        mogla pobeći progoniteljima. Nešto pre
                                        devet sati Zenta je opkoljena. Taktički
                                        okreće kurs prema Petrovcu, nadajući
                                        se da će tako biti manje pogodan cilj i
                                        da će posadi olakšati spasavanje
                                        ukoliko bude morala da napusti brod.
                                        Francuski brodovi, koji se približavaju
                                        brzinom od dvadeset čvorova, podižu
                                        signale i daju znake reflektorima tražeći
                                        predaju Zente. Zapovednik Pachner odbija
                                        i izdaje naredbu da se na prednjem
                                        jarbolu podigne počasna zastava. Nakon
                                        toga, granate počinju da padaju po
                                        brodu uništavajući vitalne delove.
                                        Stradaju mašinski prostor, parovod,
                                        baterije... Sa Zente odgovaraju vatrom
                                        iz topova, iako bez izgleda zbog manjeg
                                        dometa. Onesposobljenih strojeva Zenta
                                        pluta kao nepokretna meta. Plotuni sa
                                        francuskog bojnog broda Courbet pogađaju
                                        prednju kotlarnicu i voda počinje da
                                        prodire u unutrašnjost broda, koji
                                        lagano počinje da tone. Uprkos tome,
                                        vatra ne prestaje. U tom trenutku Zenta
                                        se nalazila približno četiri milje
                                        zapadno-jugozapadno od Petrovca. Deset
                                        minuta kasnije sve je bilo gotovo. Prvo
                                        se podigao pramac, a potom je čitava
                                        krstarica preko krme kliznula u dubinu.
                                        Protivnik je gađao brod do poslednjeg
                                        momenta, a potom se uputio na jug ne
                                        pokušavši da spase preživele iz mora.
                                        Brodolomnike su oko 15.00 časova
                                        prihvatili ribari. Preživelo je 129
                                        mornara i oficira, koji su zarobljeni i
                                        par dana kasnije  internirani na
                                        Cetinje. U januaru 1916. gdine svi su
                                        vraćeni svojim kućama.
                                        
                     
                     87
                                        godina kasnije ...
                      
                     
                     Pokazalo
                                        se, još jednom, da se trud i upornost
                                        isplati. Ronioci iz Tritona jos od 1998.
                                        godine pokušavaju da tačno lociraju i
                                        snime Zentu. Jedan od aktera, Živojin
                                        Stojankić seća se kako je sve počelo:
                                        ¨Projekat se odvijao u fazama i to od
                                        maja meseca 2000. godine, kada smo
                                        snabdeveni pouzdanijim podacima o
                                        polozaju broda obavili niz zarona na
                                        ovoj lokaciji. Uz pomoć informacija
                                        dobijenih od lokalnog stanovnistva
                                        zaranjamo 6.maja, 2000.godine na
                                        potonuli brod za koji smo mislili da je
                                        Zenta. Iz poštovanja prema poginulim
                                        mornarima, sa sobom nosimo bocu vina i
                                        klupsku majicu. Međutim, na licu mesta
                                        uviđamo da to nije tražena olupina. Ronjenje se nastavlja...u
                                        narednom zaronu, nailazimo na ostatke
                                        broda koji odgovara opisu i podacima
                                        koje imamo. I ovoga puta ne ronimo
                                        praznih ruku i na Zenti ostavljamo
                                        klupsku zastavu, koju smo zatekli i
                                        godinu dana kasnije, na istom mestu,
                                        obraslu u alge¨- seća se Stojankić.
    
                                        
                     
                    Modro
                                        plava površina mora, na pučini ispred
                                        Petrovca je još jednom uskomešana
                                        prstima sudbine, ili nečeg drugog, kada
                                        su se ¨Tritonci¨ spremali da još
                                        jednom siđu na Zentu: ¨Bio je 16.
                                        avgust, 2001. godine. Dan ranije, samo
                                        150 metara južnije uzalud pokušavali
                                        da pronađemo brod. Tada nismo mislili o
                                        tome, ali kasnije uviđamo da je to bilo
                                        tačno 87 godina posle potonuća.¨-
                                        dodaje Živojin Stojankić - ¨Na samu
                                        lokaciju smo stigli relativno rano.
                                        Ekipa je prilično rutinirano obavljala
                                        pripreme za zaron. Bilo je važno
                                        zavrsiti sve zadate zadatke u ograničenom
                                        vremenu. Postavlja se oprema na
                                        dekompresionom zastanku na 3 metra, sa
                                        bocama kiseonika i rezervnom bocom
                                        vazduha. Prvi ronilac, Mirko Bevanja se
                                        oprema i snabdeva rezervnom bocom, pa
                                        nestaje ispod površine. Drugi ronilac
                                        Vlatko Taleski je već u vodi i čeka
                                        dogovoreni momenat, kada kreće ka svom
                                        prthodniku od kojeg preuzima kameru i
                                        nastavlja snimanje. Zatim sledeći par
                                        ronilaca Zivojin Sojankic i Aleksandar
                                        Ljustina vodeci racuna o tajmingu
                                        nestaju u dubini. Par za obezbedjenje i
                                        podrsku polazi poslednji i u fazi zarona
                                        kontrolise ronioce koji se sada vec
                                        nalaze u fazi izrona. Posle 40 minuta ,
                                        prvi ronilac se već vratio i nalazi se
                                        na dekompresionom zastanku na 3 metra
                                        gde diše kiseonik kako bi skratio
                                        ostatak dekompresionog vremena, drugi je
                                        na 6 metara, a sledeći par na 9 metara.
                                        Rezervni ronioci, Uroš i Tanja su
                                        pogledali brod i asistiraju snimateljima
                                        na deko stopovima. Ronjenje po ovakvom sistemu
                                        smo odabrali da bi maksimalno
                                        iskoristili vreme provedeno na
                                        maksimalnoj dubini¨- kaže za SVET
                                        RONJENJA, Živojin Žika Stojankić.
                                        
                                        
                     
                    Ovakav
                                        zaron sigurno ostaje u večnom sećanju
                                        svakog ronioca. Svoje utiske nam je
                                        ispričao i član Tritonovog tima zadužen
                                        za organizaciju i logističku podršku
                                        Vlatko Taleski (PADI Dive Master): ¨Zentu
                                        smo ugledali tek na dubini od oko 55
                                        metara. Ranije, zbog bolje vidljivosti
                                        postajala je vidljiva već na 45. Brod
                                        leži na 73 metra dubokom muljevitom
                                        dnu, u kursu 120/300 stepeni
                                        krma-pramac. Potpuno isto, kao onoga
                                        kobnog dana kada je potopljen. Na dnu
                                        postoji podvodna struja koja ume prilično
                                        da pokvari vidljivost. Paluba se nalazi
                                        na 63 metra, a na njoj su vidljive
                                        velike rupe izazvane detonacijama i požarom
                                        koji potom izbio. Jak utisak ostavljaju
                                        sablasne mreže koča koje su zapinjale
                                        o brod i tu zauvek ostale, kao i mnoštvo
                                        starih parangala koji kao paučina
                                        obavijaju brod i komplikuju već i ovako
                                        ozbiljno ronjenje. Imao sam utisak da
                                        nema tih mreža, Zenta bi izgledala
                                        potpuno identično kao kada je potonula.
                                        Tokom snimanja, čuli smo više
                                        detonacija dinamita, koji je bacan na
                                        potezu Buljarice – Čanj, ali to je već
                                        jedna druga priča¨ - komentariše
                                        Vlatko Taleski.
                                        
                     
                     Šta
                    dalje? 
                     Toga
                                        avgustovskog dana, davne 1914. godine
                                        dok je Zenta počivala na morskom dnu, a
                                        mornari bespomoćno plutali na površini,
                                        crnogorske vlasti su dopustile ribarima
                                        da isplove iz Kaštel Lastve (Petrovac)
                                        i spasu brodolomnike. Paštrovići su na
                                        najsvetliji način pokazali čojstvo i
                                        humanost spasivši svoje neprijatelje od
                                        sigurne smrti na otvorenom moru. Autentičan
                                        dokaz je zahvalnica koju je dobio
                                        lokalni doktor, od mornara koje je lečio,
                                        u vidu srebrne kutijice sa ugraviranim
                                        imenima mornara i sliku broda koji tone.
                                        Takođe, brodolomnici su na ostrvcetu
                                        Sveta Nedelja podigli kapelu, u kojoj su
                                        svake godine na dan brodoloma paljene
                                        sveće. Nažalost, vreme je učinilo
                                        svoje i taj običaj je zaboravljen, a
                                        kapela prilično oštećena od
                                        zemljotresa i zuba vremena.
                                        
                     
                    Nakon
                                        87 godina, ronilačkoj populaciji i
                                        svima drugima prezentovani su snimci sa
                                        broda Zenta, uz napomenu da se ronjenja
                                        na ovoj lokaciji obavljaju uz poštovanje
                                        prema stradalim mornarima, važećim
                                        zakonima i svetskim standardima za
                                        ovakve zarone.
                                        
                     
                    Pripremio:
                        
                       
                      Janez Kranjc za 
                    "Svet ronjenja" 
  
                    
			       |