Tehnicko ronjenje

Vidljivost: 15-20m
Temperatura vode: 12 C
Protok: Srednji

Parkiramo i sa "leptirićima u stomaku" iskačemo iz kola. Reka isparava a sunce se polako probija kroz granje. Sami smo na lokaciji. Brzim korakom se spuštamo do obale reke i tražimo ulaz u pećinu. Reka Cele je mutna i teče srednjom jačinom. Kiše prethodnih dana učinile su svoje. Setili smo se nemaca koji su nam rekli da je u prvih 200m loša vidljivost. Probijajući se kroz žbunje uz obalu reke nalazimo mesto gde je vezana arijadnina nit. Ulaz u pećinu je na dnu reke na desnoj obali. Ok, sve smo videli i možemo početi sa opremanjem. Još u Beogradu saznali smo sve o ovoj čuvenoj pećini i mislili smo da znamo šta nas čeka.

Ressel je prvi put istraživan još daleke 1973. od strane francuskih speleo ronilaca. Oni su tom prilikom ušli oko 150m od ulaza. Kasnije 1975. arijana je razvučena do objavljenih 440m i staje na vrhu šahta koji se spušta na 45m dubine. Ovu pećinu istraživali su svi veliki istraživači počevši sa Jochanom Hasenmayerom preko Olivera Islera, Ricka Stantona, Reinharda Buchalya i drugih. Danas je ispitana do ca. 3000 m od ulaza i max. dubine na tom putu od oko 80m. Postoji više loop-ova i nekoliko sifona.

Plan je bio da napravimo tzv. loop. Ulaz u pećinu je na dnu reke na ca. 3-4m dubine. Nije posebno uzan, oko 2,5m i visok oko 1,5m, strmo pada na nekih 10m. Tu se pretvara u tunel približno pravougaonog preseka širine oko 10m i visine 3-5m. Iz bukvalno nulte vidljivosti prešli smo u skoro beskonačnu vidljivost. Bogovi Lot regiona bili su nam naklonjeni. Kiša koja je padala prethodnih dana sad je počela da izlazi kroz pećinu suprotstavljajući se bujici reke Cele. Ovo nam je doduše smanjilo brzinu plivanja na ispod 10m/min ali zato smo bili nagradjeni besprekornom vidljivošću.

Na 70m od ulaza nailazimo na obstrukciju, niz kamenih ploča koje sužavaju tunel, ali se ipak bez problema provlačimo ko preko ko levo od stena. Arijana je dobro razvučena i obeležena na skoro svakih 10m. Posle 180m plivanja dolazimo do prvog račvanja. Do ovde prosečna dubina je nekih 10-12m. Levi kanal je plići oko 10m i znatno uži dok se desni samo blago smanjuje i polako pada na dubinu od 21m. Odlučujemo da krenemo desnim tunelom, a da se vratimo "plitkim" tunelom. Naš put nas , medjutim vodi do dubine od 24m gde odlučujemo da ostavimo stage boce sa N50 i predjemo na trimix iz dvobocnika na ledjima. Posle nekih 30m nalazimo na drugo račvanje, tj. ovde se plitki i duboki tunel ponovo spajaju. Nalazimo se nekih 330m od ulaza. odlučujemo da nastavimo dalje. Dubina polako raste i tunel se pretvara u kanjon. Zavija blago u desno. Dno kanjona je na tridesetak metara. Potom skreće ponovo u levo. Iza sebe vidim snopove lampi ostalih iz ekipe. Znam da je sve OK. Nastavljam dalje i dolazim do mesta koje oduzima dah. Iza skretanja u desno nalazi se šaht nekih 20m u prečniku. Ispod sebe vidim dno šahta i arijanu koja nestahe ispod stene koja viri kao nadstrešnica. Iz moje perspektive deo ispod"nadstrešnice" deluje jako nisko. Ispuštam malo gasa iz winga i spuštam se. Osećam se kao padobranac i sitno pred prirodom. Vidim snop Mikine lampe koja osvetljava dno pod nama. Stižemo do dna na 45m. Sad vidim da kanal koji odatle nastavlja nije tako nizak i da je to samo iz ptičije perspektive tako delovalo. Nastavljam dalje. Dolazim do velike stene i tu se zaustavljam. Predlažu mi da se vratimo. Sad smo već nekih 500m u pećini. Dogovaramo se da me pričekaju da odem nešto da pogledam. Okrećem se i ubrzano plivam dalje. Iza mene se polako gube lampe, a ispred mene arijana zove da nastavim. Prolazim još nekoliko markera i ispred sebe vidim da tunel naglo skreće ulevo. Odlučujem da se vratim. Okrećem se i osećam kao i bez plivanja odmičem. Kratak pogled na timer, dubina 47m vreme ronjenja 55 min. Nailazim na ostale koji su polako krenuli ka izlazu, kratka komunikacija i svi krećemo nazad. Put ka izlazu bio je vrhunsko uživanje. Skoro bez plivanja, nošeni strujom u totalnoj tišini razgledamo pećinu. Topao gas iz ribridera je tufnica na I. Dekompresija je završena prilikom izlaska tako da nije bilo zadržavanja.

Plan Ressela klikni na sliku

Banetov timer klikni na sliku

Posle nekih 90min presrećni izranjamo u sad već suncem okupanu reku. Primećujemo da je stiglo još ronilaca i živo se raspituju kakvi su uslovi. Vreme je da se pakujemo i idemo pre nego što nastane gužva.
Pakujemo se i punog srca, ali sad već praznog stomaka krećemo kući. Popodne planiramo šetnju kroz šumu ipored reke Lantouy. Šetnja nas vodi preko livada i šumaraka do samog izvora. Ovde sutra planiramo drugi zaron. Ovo je naša "domaća" pećina. Na putu srećemo srndaće i jelene. Na žalost nismo dovoljno brzi na okidaču foto aparata da i to slikamo.

Veče uz palačinke i kamin prošlo je u sabiranju utisaka. Sutra je novi dan i treba se spremiti za Source de Landenouse i Gouffre de Lantouy.

[o nama]  [obuka]  [ekskurzije] [ekspedicije]   [trening]  [decija sekcija perajca]  [podvodna snimanja]  [kontakt]